Bartoszek, Franciszek (ur. 1910 Pieranie, zm. 1943 Warszawa (zginął w akcji bojowej))
Malarz, członek ugrupowania Czapka Frygijska. Studia artystyczne odbywał w warszawskiej SSP i ASP w l. 1930-35 pod kierunkiem T. Pruszkowskiego i F. Kowarskiego. W czasie studiów został członkiem Organizacji Młodzieży Socjalistycznej „Życie”. Był jednym z założycieli Warszawskiej Grupy Plastyków Czapka Frygijska, z którymi wystawiał w 1936-37. W tym okresie brał również udział w salonach IPS-u. W 1937 pracował jako aplikant w Muzeum Narodowym w Warszawie. W 1938 otrzymał stypendium ASP i wyjechał do Francji i Włoch. Zajmował się także krytyką artystyczną i popularyzacją sztuki współpracując z czasopismem „Arkady”. W czasie wojny przebywał krótko na Wołyniu, później mieszkał w Jaśle. Od 1942 działał na terenie Warszawy jako zastępca dowódcy, a następnie dowódca grupy specjalnej Sztabu Głównego GL. Uprawiał malarstwo olejne, akwarelę i rysunek. Malował motywy miejskie, pejzaże i kompozycje figuralne, w których zajmowała go szczególnie tematyka pracy. Strona formalna jego dzieł była podporządkowana przekazywanym treściom i reprezentowała szeroko pojęty realizm.
Malarz, członek ugrupowania Czapka Frygijska. Studia artystyczne odbywał w warszawskiej SSP i ASP w l. 1930-35 pod kierunkiem T. Pruszkowskiego i F. Kowarskiego. W czasie studiów został członkiem Organizacji Młodzieży Socjalistycznej „Życie”. Był jednym z założycieli Warszawskiej Grupy Plastyków Czapka Frygijska, z którymi wystawiał w 1936-37. W tym okresie brał również udział w salonach IPS-u. W 1937 pracował jako aplikant w Muzeum Narodowym w Warszawie. W 1938 otrzymał stypendium ASP i wyjechał do Francji i Włoch. Zajmował się także krytyką artystyczną i popularyzacją sztuki współpracując z czasopismem „Arkady”. W czasie wojny przebywał krótko na Wołyniu, później mieszkał w Jaśle. Od 1942 działał na terenie Warszawy jako zastępca dowódcy, a następnie dowódca grupy specjalnej Sztabu Głównego GL. Uprawiał malarstwo olejne, akwarelę i rysunek. Malował motywy miejskie, pejzaże i kompozycje figuralne, w których zajmowała go szczególnie tematyka pracy. Strona formalna jego dzieł była podporządkowana przekazywanym treściom i reprezentowała szeroko pojęty realizm.
Karuzela w parku, 1938
olej, płótno, 28 x 40 cm;
Muzeum Narodowe w Warszawie;
olej, płótno, 28 x 40 cm;
Muzeum Narodowe w Warszawie;