Kanelba Rajmund (ur. 1897 Warszawa, zm. 1960 Londyn).
Malarz. Studia artystyczne odbywał w Warszawie, Wiedniu i Paryżu. Najsilniej na kształtowanie się jego indywidualności artystycznej wpłynęło środowisko Ecole de Paris, której cechy przyjął jednakże w stopniu umiarkowanie realistycznym i antyimpresjonistycznym. Od 1926 wystawiał na Salonie Niezależnych i Jesiennym (Salon des Independents, Salon d Automne) oraz w galeriach paryskich m.i. u Bernheima w 1928. W 1952 odbyła się duża wystawa jego prac w galerii Hammer w Nowym Jorku. Wizerunki kobiet, kwiaty, wnętrza, widoki ulic maluje Kanelba lekko, z pewną nonszalancją, stosuje żywą i nerwową fakturę. W kompozycjach przeważają miękkie łuki i łagodne kontury, a koloryt rozgrywany jest zazwyczaj w wąskiej skali barwnej tonów niebieskich oraz zielonkawych, przerywanej drobnymi akcentami ciemniejszych plam.
Malarz. Studia artystyczne odbywał w Warszawie, Wiedniu i Paryżu. Najsilniej na kształtowanie się jego indywidualności artystycznej wpłynęło środowisko Ecole de Paris, której cechy przyjął jednakże w stopniu umiarkowanie realistycznym i antyimpresjonistycznym. Od 1926 wystawiał na Salonie Niezależnych i Jesiennym (Salon des Independents, Salon d Automne) oraz w galeriach paryskich m.i. u Bernheima w 1928. W 1952 odbyła się duża wystawa jego prac w galerii Hammer w Nowym Jorku. Wizerunki kobiet, kwiaty, wnętrza, widoki ulic maluje Kanelba lekko, z pewną nonszalancją, stosuje żywą i nerwową fakturę. W kompozycjach przeważają miękkie łuki i łagodne kontury, a koloryt rozgrywany jest zazwyczaj w wąskiej skali barwnej tonów niebieskich oraz zielonkawych, przerywanej drobnymi akcentami ciemniejszych plam.
Żebraczka, 1932
olej, płótno, 70 x 60 cm;
sygnowany: Kanelba;
Muzeum Sztuki w Łodzi;
olej, płótno, 70 x 60 cm;
sygnowany: Kanelba;
Muzeum Sztuki w Łodzi;