Kanarek Eliasz (ur. 1901 Warszawa, zm. na pocz. lat 70-tych w USA).
Malarz, ilustrator, członek Bractwa św. Łukasza. Studia artystyczne odbywał w warszawskiej SSP pod kierunkiem T. Pruszkowskiego. Związał się następnie z kolegami z pracowni, brał udział w wystawach Bractwa w kraju i za granicą, uczestniczył w dużym wspólnym dziele malarskim, jakim było wykonanie siedmiu wielkich kompozycji historycznych, przeznaczonych do sali honorowej pawilonu polskiego na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1938. Zaczynał od ciemnych tonacji, wkrótce jednak zbliżył się ku wskazaniom koloryzmu; reprezentował skrzydło Bractwa skłaniające się ku malarstwu francuskiemu. Stosował często deformację, nie stronił od groteski i groteskowości, wiele jego prac dowodzi także niewątpliwego talentu kolorystycznego. Pociągało go malarstwo religijne, a od czasu Krucjaty dziecięcej do stałych motywów jego twórczości weszły wizerunki dzieci, jako swoista specjalność. Malował również liczne portrety kobiece, niekiedy zbyt pochlebne i przesłodzone. Był także autorem ilustracji do literackiego pastiszu Mr. Pickwck in Timberland oraz współpracownikiem pisma satyrycznego „Szpilki”.
Malarz, ilustrator, członek Bractwa św. Łukasza. Studia artystyczne odbywał w warszawskiej SSP pod kierunkiem T. Pruszkowskiego. Związał się następnie z kolegami z pracowni, brał udział w wystawach Bractwa w kraju i za granicą, uczestniczył w dużym wspólnym dziele malarskim, jakim było wykonanie siedmiu wielkich kompozycji historycznych, przeznaczonych do sali honorowej pawilonu polskiego na Wystawie Światowej w Nowym Jorku w 1938. Zaczynał od ciemnych tonacji, wkrótce jednak zbliżył się ku wskazaniom koloryzmu; reprezentował skrzydło Bractwa skłaniające się ku malarstwu francuskiemu. Stosował często deformację, nie stronił od groteski i groteskowości, wiele jego prac dowodzi także niewątpliwego talentu kolorystycznego. Pociągało go malarstwo religijne, a od czasu Krucjaty dziecięcej do stałych motywów jego twórczości weszły wizerunki dzieci, jako swoista specjalność. Malował również liczne portrety kobiece, niekiedy zbyt pochlebne i przesłodzone. Był także autorem ilustracji do literackiego pastiszu Mr. Pickwck in Timberland oraz współpracownikiem pisma satyrycznego „Szpilki”.
Idylla, 1932
olej, płótno, collage, 100 x 78 cm;
sygnowany: E.Kanarek;
Muzeum Żydowskie;
olej, płótno, collage, 100 x 78 cm;
sygnowany: E.Kanarek;
Muzeum Żydowskie;