Axentowicz, Teodor (ur. 1859 Braszów w Siedmiogrodzie, zm. 1938 Kraków).
Teodor Axentowicz – malarz, pastelista, litograf – był w swoim czasie jednym z najbardziej znanych i cenionych, także za granicą, portrecistów polskich. Kształcił się w Krakowie i w Monachium; od 1895 był profesorem Akademii krakowskiej. Początkowo malował w realistycznej manierze akademickiej, później na jego sztukę wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII wieku oraz dzieła artystów współczesnych – Boldoniego, Whistlera czy Sargenta. Uznanie zdobył idealizowanymi wizerunkami wytwornych dam w pięknych secesyjnych sukniach oraz wdzięcznymi portretami dziecięcymi. Malował także obrazy o tematyce rodzajowej (sceny z życia Hucułów, typy huculskie) i historycznej. Jego pastele cechowała lekkość faktury i delikatność prowadzenia różnobarwnej kredki, tworzącej puszystą, drgającą sieć giętkich kresek. Stosowane przez Axentowicza malarskie środki wyrazu odznaczały się elegancją stanowiącą o atmosferze obrazu.
Teodor Axentowicz – malarz, pastelista, litograf – był w swoim czasie jednym z najbardziej znanych i cenionych, także za granicą, portrecistów polskich. Kształcił się w Krakowie i w Monachium; od 1895 był profesorem Akademii krakowskiej. Początkowo malował w realistycznej manierze akademickiej, później na jego sztukę wywarło wpływ angielskie malarstwo XVIII wieku oraz dzieła artystów współczesnych – Boldoniego, Whistlera czy Sargenta. Uznanie zdobył idealizowanymi wizerunkami wytwornych dam w pięknych secesyjnych sukniach oraz wdzięcznymi portretami dziecięcymi. Malował także obrazy o tematyce rodzajowej (sceny z życia Hucułów, typy huculskie) i historycznej. Jego pastele cechowała lekkość faktury i delikatność prowadzenia różnobarwnej kredki, tworzącej puszystą, drgającą sieć giętkich kresek. Stosowane przez Axentowicza malarskie środki wyrazu odznaczały się elegancją stanowiącą o atmosferze obrazu.
Święto Jordanu, 1893
olej, płótno, 162,5 x 212 cm;
sygnowany: T.Axentowicz;
Muzeum Narodowe w Poznaniu;
olej, płótno, 162,5 x 212 cm;
sygnowany: T.Axentowicz;
Muzeum Narodowe w Poznaniu;
Portret młodej kobiety, po 1900
pastel, papier, 67 x 48 cm;
sygnowany po środku p. krawędzi: T.Axentowicz;
Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków;
pastel, papier, 67 x 48 cm;
sygnowany po środku p. krawędzi: T.Axentowicz;
Kolekcja Ewy i Wojciecha Fibaków;
Portret z żółtymi różami, 1937
pastel, akwarela, tektura, 68,5 x 48,5 cm;
sygnowany p.d.: T.Axentowicz;
z katalog Domu Aukcyjnego AGRA-ART;
pastel, akwarela, tektura, 68,5 x 48,5 cm;
sygnowany p.d.: T.Axentowicz;
z katalog Domu Aukcyjnego AGRA-ART;
Obraz może być tożsamy z Portretem pani z różami wystawionym w roku 1938 w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych na pośmiertnej wystawie dzieł Teodora Axentowicza jako własność p. M. Skrudlikówny.
Pod brzemieniem nieszczęścia
pastel, papier, 81,8 x 65,5 cm;
Lwowska Galeria Obrazów;
pastel, papier, 81,8 x 65,5 cm;
Lwowska Galeria Obrazów;