Gotard, Jan (ur. 1898 Warszawa, zamordowany tamże 1943).
Malarz, grafik, członek Bractwa św. Łukasza. Studiował początkowo prawo na UW, by podjąć następnie studia artystyczne na prywatnych kursach K. Krzyżanowskiego, które kontynuował w SSP pod kierunkiem T. Pruszkowskiego i W. Skoczylasa w latach 1923-27. Jako asystent T. Pruszkowskiego prowadził rysunek wieczorny w latach 1929-37. Był jednym z współzałożycieli Bractwa św. Łukasza w 1925 i wespół z J. Zamoyskim autorem jego statutu. Uczestniczył we wszystkich wystawach Bractwa, brał udział w pokazach sztuki polskiej za granicą, organizowanych przez TOSSPO. Zasadniczym motywem malarstwa Gotarda były portrety bądź studia portretowe traktowane jako temat rodzajowy. W formie swych prac nawiązywał do sztuki wielkich Holendrów, Włochów i Niemców. Wiele cech świadczy również o znajomości dzieł F. Pączarskiego. W obrazach Gotarda odnaleźć można, pokrewne twórczości tego artysty groteskowe przerysowywanie cech fizjonomicznych, świadome podkreślanie brzydoty, precyzyjne wypracowywanie na płótnie wyglądu ubiorów i przedmiotów. Prócz portretu uprawiał również malarstwo historyczne i fantastyczno-alegoryczne, którego znamiennym przykładem może być Bajka o Kopciuszku, przywodząca na myśl makabryczne groteski H. Boscha. Pierwsze prace Gotarda odznaczały się ostrością konturów, udziwnioną gama barwna, niesamowitym nieraz oświetleniem. Później artysta złagodził nieco naturalistyczną i bezlitosną precyzją rysunku poprzez pewną płynność i rozemglenie konturów. Nie zerwał jednak w portretach z dosadną i pełną wyrazu charakterystyką twarzy modela.
Malarz, grafik, członek Bractwa św. Łukasza. Studiował początkowo prawo na UW, by podjąć następnie studia artystyczne na prywatnych kursach K. Krzyżanowskiego, które kontynuował w SSP pod kierunkiem T. Pruszkowskiego i W. Skoczylasa w latach 1923-27. Jako asystent T. Pruszkowskiego prowadził rysunek wieczorny w latach 1929-37. Był jednym z współzałożycieli Bractwa św. Łukasza w 1925 i wespół z J. Zamoyskim autorem jego statutu. Uczestniczył we wszystkich wystawach Bractwa, brał udział w pokazach sztuki polskiej za granicą, organizowanych przez TOSSPO. Zasadniczym motywem malarstwa Gotarda były portrety bądź studia portretowe traktowane jako temat rodzajowy. W formie swych prac nawiązywał do sztuki wielkich Holendrów, Włochów i Niemców. Wiele cech świadczy również o znajomości dzieł F. Pączarskiego. W obrazach Gotarda odnaleźć można, pokrewne twórczości tego artysty groteskowe przerysowywanie cech fizjonomicznych, świadome podkreślanie brzydoty, precyzyjne wypracowywanie na płótnie wyglądu ubiorów i przedmiotów. Prócz portretu uprawiał również malarstwo historyczne i fantastyczno-alegoryczne, którego znamiennym przykładem może być Bajka o Kopciuszku, przywodząca na myśl makabryczne groteski H. Boscha. Pierwsze prace Gotarda odznaczały się ostrością konturów, udziwnioną gama barwna, niesamowitym nieraz oświetleniem. Później artysta złagodził nieco naturalistyczną i bezlitosną precyzją rysunku poprzez pewną płynność i rozemglenie konturów. Nie zerwał jednak w portretach z dosadną i pełną wyrazu charakterystyką twarzy modela.
Pijak, 1929
olej, deska, 75 x 90 cm;
Muzeum Narodowe w Warszawie;
olej, deska, 75 x 90 cm;
Muzeum Narodowe w Warszawie;
Bajka o kopciuszku, 1937
olej, dykty, 120 x 200 cm;
Muzeum Żydowskie;
olej, dykty, 120 x 200 cm;
Muzeum Żydowskie;