Lam Władysław (ur. 29 sierpnia1893 Konjica (Hercegowina), zmarł 1 stycznia 1984, Gdańsk).
Malarz, grafik, pedagog, członek ugrupowań Świt, Plastyka, Awangarda i Nowa Generacja oraz Związku Polskich Artystów Grafików. Studia artystyczne odbywał w krakowskiej ASP pod kierunkiem T. Axentowicza i J. Mehoffera w latach 1912-18. W 1925 odbył podróż do Paryża i na południe Francji, gdzie powstał szereg jego studiów pejzażowych, widoków architektonicznych. Maluje pejzaże, kompozycje figuralne, oraz portrety. Twórczość jego przechodziła różne fazy od reminiscencji sztuki Wyspiańskiego, przez kubizowanie, formizowanie, umiarkowany ekspresjonizm do swoistego naturalizmu, dążącego do połączenia matematycznej dokładności z naturalnością i swobodą. Ważną rolę odgrywa zawsze w jego pracach kompozycja, zwartość układu, uproszczenie kształtów podporządkowanych rytmom dekoracyjnym i wyrazista linia konturu, obejmująca spokojne i jednostajne płaszczyzny barwne. Jego malarskie i graficzne prace eksponowane były wielokrotnie na wystawach krajowych i zagranicznych, również w okresie po drugiej wojnie światowej. Opublikował szereg książek poświęconych rysunkom i malarstwu. Był wykładowcą Politechniki Lwowskiej oraz, po drugiej wojnie światowej, Szkoły Sztuk Pięknych w Sopocie i Politechniki Gdańskiej.
Malarz, grafik, pedagog, członek ugrupowań Świt, Plastyka, Awangarda i Nowa Generacja oraz Związku Polskich Artystów Grafików. Studia artystyczne odbywał w krakowskiej ASP pod kierunkiem T. Axentowicza i J. Mehoffera w latach 1912-18. W 1925 odbył podróż do Paryża i na południe Francji, gdzie powstał szereg jego studiów pejzażowych, widoków architektonicznych. Maluje pejzaże, kompozycje figuralne, oraz portrety. Twórczość jego przechodziła różne fazy od reminiscencji sztuki Wyspiańskiego, przez kubizowanie, formizowanie, umiarkowany ekspresjonizm do swoistego naturalizmu, dążącego do połączenia matematycznej dokładności z naturalnością i swobodą. Ważną rolę odgrywa zawsze w jego pracach kompozycja, zwartość układu, uproszczenie kształtów podporządkowanych rytmom dekoracyjnym i wyrazista linia konturu, obejmująca spokojne i jednostajne płaszczyzny barwne. Jego malarskie i graficzne prace eksponowane były wielokrotnie na wystawach krajowych i zagranicznych, również w okresie po drugiej wojnie światowej. Opublikował szereg książek poświęconych rysunkom i malarstwu. Był wykładowcą Politechniki Lwowskiej oraz, po drugiej wojnie światowej, Szkoły Sztuk Pięknych w Sopocie i Politechniki Gdańskiej.
Budowa z klocków
olej, płótno, 85 x 90 cm;
Muzeum Narodowe we Wrocławiu;
olej, płótno, 85 x 90 cm;
Muzeum Narodowe we Wrocławiu;
Sen
olej, dykta, 114,5 x 122 cm;
Lwowska Galeria Obrazów;
olej, dykta, 114,5 x 122 cm;
Lwowska Galeria Obrazów;