Lewicki Leopold (ur. 1908 Burdiakowce, zm. 1973 Lwów).
Malarz, grafik, członek Grupy Krakowskiej. Studia artystyczne odbywał w krakowskiej ASP w pracowni J. Wojnarskiego. Wystawiał od 1932 uczestnicząc w pokazach Grupy Plastyków Nowoczesnych oraz Grupy Krakowskiej w Krakowie i Warszawie. W 1936 zamieszkał we Lwowie biorąc żywy udział w wystawach organizowanych w tym mieście. Był jednym z inicjatorów założenia Grupy Krakowskiej skupiającej plastyków o radykalnych poglądach społeczno-politycznych i artystycznych. Członkowie Grupy dążyli do nowoczesnej formy różnymi drogami w ich pracach ujawniały się zarówno tendencje abstrakcyjne, jak też ekspresjonistyczne czy surrealistyczne. U Lewickiego, najbardziej radykalnego malarza Grupy, zaobserwować można również nawiązywanie do puryzmu. O charakterze jego twórczości pisał L. Chwistek, iż jest to: „prawdziwa, prosta i brutalna sztuka, prymityw najszczerszego gatunku, wyrastający z naszej czarnej, rzeczywiście płodnej ziemi”. Po 1936 Lewicki formułował nową koncepcję malarską, do której inspirację czerpał ze sztuki P. Klee i jednocześnie tak odmiennego w charakterze stylu G. Grosza.
Malarz, grafik, członek Grupy Krakowskiej. Studia artystyczne odbywał w krakowskiej ASP w pracowni J. Wojnarskiego. Wystawiał od 1932 uczestnicząc w pokazach Grupy Plastyków Nowoczesnych oraz Grupy Krakowskiej w Krakowie i Warszawie. W 1936 zamieszkał we Lwowie biorąc żywy udział w wystawach organizowanych w tym mieście. Był jednym z inicjatorów założenia Grupy Krakowskiej skupiającej plastyków o radykalnych poglądach społeczno-politycznych i artystycznych. Członkowie Grupy dążyli do nowoczesnej formy różnymi drogami w ich pracach ujawniały się zarówno tendencje abstrakcyjne, jak też ekspresjonistyczne czy surrealistyczne. U Lewickiego, najbardziej radykalnego malarza Grupy, zaobserwować można również nawiązywanie do puryzmu. O charakterze jego twórczości pisał L. Chwistek, iż jest to: „prawdziwa, prosta i brutalna sztuka, prymityw najszczerszego gatunku, wyrastający z naszej czarnej, rzeczywiście płodnej ziemi”. Po 1936 Lewicki formułował nową koncepcję malarską, do której inspirację czerpał ze sztuki P. Klee i jednocześnie tak odmiennego w charakterze stylu G. Grosza.
Kompozycja figuralna z postacią w cylindrze
olej, tektura, 35,5 x 36,5 cm;
Muzeum Narodowe w Krakowie;
olej, tektura, 35,5 x 36,5 cm;
Muzeum Narodowe w Krakowie;