Menkes Zygmunt (ur. 1896 Lwów, zmarł 20 sierpnia 1986, Riverdale, Nowy Jork, Stany Zjednoczone).
Malarz. Studia artystyczne rozpoczął we Lwowie zajmując się równocześnie restauracją kościołów na prowincji. W 1918 wstąpił do ASP w Krakowie, w 1922 przebywał w Berlinie, gdzie zetknął się m.i. z Archipenką, zaś w roku następnym wyjechał do Paryża. W 1925 osiadł we Francji. Od tegoż roku datuje się jego udział w Salonach Jesiennym i Niezależnych. Wystawiał również wiele w licznych galeriach Paryża, jak również w Stanach Zjednoczonych, gdzie zamieszkał w czasie II wojny światowej przenosząc się z Paryża do Woodstock. Twórczość swoją rozpoczął w Paryżu właściwie od nowa, odrzucając dotychczasowe doświadczenia i tradycje a przyjmując wzory nowoczesnej sztuki francuskiej. Początkowo w jego kompozycjach utrzymanych w jednolitym jasnobrązowym tonie znaczną rolę grała ekspresyjna, dopowiadająca je, linia. Z czasem ten swoisty linearyzm ustępuje komponowaniu jedynie plamą barwną przy bardziej zróżnicowanej palecie, a charakter malarski tych prac pozwala określać je mianem umiarkowanego fowizmu. Menkes zaliczany jest do bardziej interesujących malarzy środowiska Ecole de Paris.
Malarz. Studia artystyczne rozpoczął we Lwowie zajmując się równocześnie restauracją kościołów na prowincji. W 1918 wstąpił do ASP w Krakowie, w 1922 przebywał w Berlinie, gdzie zetknął się m.i. z Archipenką, zaś w roku następnym wyjechał do Paryża. W 1925 osiadł we Francji. Od tegoż roku datuje się jego udział w Salonach Jesiennym i Niezależnych. Wystawiał również wiele w licznych galeriach Paryża, jak również w Stanach Zjednoczonych, gdzie zamieszkał w czasie II wojny światowej przenosząc się z Paryża do Woodstock. Twórczość swoją rozpoczął w Paryżu właściwie od nowa, odrzucając dotychczasowe doświadczenia i tradycje a przyjmując wzory nowoczesnej sztuki francuskiej. Początkowo w jego kompozycjach utrzymanych w jednolitym jasnobrązowym tonie znaczną rolę grała ekspresyjna, dopowiadająca je, linia. Z czasem ten swoisty linearyzm ustępuje komponowaniu jedynie plamą barwną przy bardziej zróżnicowanej palecie, a charakter malarski tych prac pozwala określać je mianem umiarkowanego fowizmu. Menkes zaliczany jest do bardziej interesujących malarzy środowiska Ecole de Paris.
Ecce Homo
olej, płótno, 130 x 97 cm;
Muzeum Narodowe w Warszawie;
olej, płótno, 130 x 97 cm;
Muzeum Narodowe w Warszawie;
Ojciec i syn
olej, płótno, 93 x 73 cm;
Muzeum Sztuki w Łodzi;
olej, płótno, 93 x 73 cm;
Muzeum Sztuki w Łodzi;
Słoneczniki. Ogród koło domu
olej, tektura, 64,5 x 50 cm;
Lwowska Galeria Obrazów;
olej, tektura, 64,5 x 50 cm;
Lwowska Galeria Obrazów;
portret kobiety w czerwonej bluzce, ok. 1922
olej, tektura, 63,5 x 41 cm;
Lwowska Galeria Obrazów;
olej, tektura, 63,5 x 41 cm;
Lwowska Galeria Obrazów;